Primeres identificacions a Gandia: lliuren les restes de quatre afusellats pel franquisme

Primeres identificacions a Gandia: lliuren les restes de quatre afusellats pel franquisme

Juan Antonio Estruch / Asociación Republicana de La Safor

Dissabte, 13 de juny de 2026.

El claustre de l’Escola Pia de Gandia ha sigut aquest matí l’escenari de l’acte cívic d’homenatge i lliurament de les restes als seus familiars de quatre afusellats pel franquisme i llençats a una fossa comuna del cementeri de Gandia:

  • Manuel Martín Collado
  • José Giner Gasent
  • Antoni Orengo Damià
  • Manuel Castillo García

Aquestes víctimes han estat les primeres identificades d’entre les 27 restes ja exhumades en les campanyes arqueològiques que s’han dut a terme en els darrers anys. En total, al cementeri de Gandia hi ha documentades 62 persones afusellades pel franquisme, l’exhumació de les quals encara està pendent.

El lloc triat per a l’homenatge conté una forta càrrega simbòlica, ja que allí estava la presó de Gandia en la guerra i la postguerra, i d’ací sortien els seleccionats per al paretó.

L’acte ha sigut conduït per Alicia Izquierdo, regidora de memòria democràtica de l’Ajuntament de Gandia. Ha comptat amb les intervencions de l’alcalde de Gandia, José Manuel Prieto, la vicepresidenta de la Diputació de València, Natàlia Enguix, la directora general de memòria democràtica del govern d’Espanya, Zoraida Hijosa, el president de la Coordinadora d’associacions memorialistes del País Valencià (CAMDE-PV), Àngel González, i el director d’Arqueoantro, Manuel Mezquida. També es trobava present el diputat al Congrés per València, Nahuel González, iniciador dels treballs d’exhumació en la seua etapa com a regidor de memòria democràtica en la corporació gandiana, així com representants de l’Associació Republicana de la Safor i altres entitats.

El colofó a l’acte l’han posat les emotives intervencions dels nets dels afusellats, que han glossat la figura dels seus avantpassats. Entre ells hi havia la presidenta de l’Associació de Familiars de Víctimes del Franquisme de Gandia, Núria Martin. Aquesta associació, en col·laboració amb les institucions públiques, ha estat la principal impulsora de la recerca i identificació dels cossos dels seus familiars per poder tancar per fi, una llarga etapa de dolor i absència dels seus éssers estimats.

Comentarios

Aún no hay comentarios. ¿Por qué no comienzas el debate?

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *